טורי וידאו

נקודת מבט על הסרט "ישמח חתני"

ביום שבת האחרון הלכתי עם חבריי לסרט הישראלי "ישמח חתני", המוקרן בבתי הקולנוע השונים ברחבי הארץ. את הסרט ראיתי בבית הקולנוע "גלובוס מקס" בקריון, ובמאמר זה אדבר מעט על הסרט, על הדברים שאנחנו, כחברה, צריכים ללמוד ממנו, ועל השאלות החשובות ששאלתי את עצמי בעקבות הסרט.

הסרט עוסק בקהילת מוסיוף הדתית, שבית הכנסת שלה קרס בבר המצווה של אחד מילדי הקהילה. כתוצאה מכך, הרבנית, אשתו של רב הקהילה, נפצעה ואושפזה בבית חולים, ועולמו של רב הקהילה חרב עליו כתוצאה מפציעתה, עד כדי כך שהלך לבקר אותה על כיסא גלגלים. בית הכנסת נבנה מחדש בפורים, ללא עזרת נשים, ונשות הקהילה מחו על כך מול מחליפו של רב הקהילה, שתמך בכיסוי ראש לנשים ואף נתן הסבר הלכתי לכך שלא נבנתה עזרת נשים. לקראת סוף הסרט, הנשים מחו על בניית עזרת הנשים בזמן שיעור תורה של רב הקהילה וגייסו כסף, בעזרתו נבנתה עזרת הנשים מחדש בבית הכנסת.

בהפסקה שנערכה באמצע הסרט, ובעיקר בסופו, חשבתי המון על מה שראיתי. חשבתי בעיקר על הדרת הנשים מהקהילה, ועל העובדה שהן נלחמו על מקומן לאורך כל הסרט, שכן זוהי עובדה שצריכה להטריד את כולנו כחברה. האם הדת היהודית יכולה להיות דת שוויונית? האם הדרת הנשים, שתופסת (לצערי הרב) חלק רחב ביהדות, צריכה להימשך גם היום, לאחר תקומת מדינת ישראל? האם הדת היהודית צריכה להיות המרכיב המרכזי בקבלת ההחלטות במדינה יהודית ודמוקרטית? אלו שאלות אותן עלינו לשאול את עצמנו כחברה, ולפעול בהתאם.

לסיכום, אני ממליץ בחום על הסרט "ישמח חתני", סרט ישראלי איכותי שלא ישאיר אתכם אדישים למצבה של היהדות ולמצבה של החברה הישראלית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה